Kort om Magnus Bråth

Magnus Bråth

Magnus Bråth är en internationellt högt ansedd sökmotoroptimerare som när idén till Guldläge på nätet kläcktes arbetade tillsammans med medförfattaren Michael Wahlgren på Pineberry.

Efter några år i bland annat Costa Rica och på Malta befinner sig Magnus nu i Örnsköldsvik där han i början av 2013 driver SEO-byrån Brath.

5 snabba frågor till Magnus

1. Varför en bok, är det inte bättre att lära sig sökmotoroptimering på nätet?

– Böcker är ett bra och enkelt sätt att ta till sig kunskap på. När jag och Michael pratade om boken i början ville vi skriva en bok som gick att läsa på en kväll och som kunde vara till stor nytta. Även om inte alla kommer sträckläsa boken tycker jag fortfarande att det är enklare att förstå något om det är skrivet på papper jämfört med en skärm. Och om någon inte gillar papper lika mycket som jag så kommer boken även finnas som E-bok.

2. Vad är det bästa med sökmotoroptimering?

– Förut svarade jag alltid mätbarhet på den frågan, vilket fortfarande är kanonbra. Men numera tycker jag att det häftigaste med SEO är de fantastiska ekonomiska vinsterna som kan skapas.  Jag har inte hittat någon annan form av marknadsföring som kan ge en sådan avkastning som sökmotoroptimering  när den funkar som bäst.

3. Du flyttade till Örnsköldsvik för att starta en SEO-byrå, varför just där?

– Det finns många anledningar. Dels är jag uppvuxen i Örnsköldsvik men det finns mycket annat som talar för staden också. Ett bra exempel är lokalhyror, vår första lokal här kostade en tiondel av vad en jämförbar i Stockholm kostar. Sökmotoroptimering fungerar ju så att du kan jobba var som helst ifrån även om det blir lite resor till och från kunder.

4. Vad är det första du gör när du öppnar datorn på morgonen?

– Jag går upp tidigt och hinner med rätt mycket innan jag går iväg till kontoret. Ofta läser jag vad som hänt under natten, det händer mycket i USA medan vi sover.

5. Vad är skillnaden på sökmotoroptimering i Costa Rica, Malta och Sverige?

– Skillnaden är vilken temperatur man gör den i: en del gillar stränder, palmer och 25 grader varje dag hela året, andra gillar snöslask, mörker och minusgrader.

 

Om Brath

Brath är en norrländsk SEO-byrå med fokus på kvalitet. Byrån startades i januari 2012 och har idag 9 fast anställda i Örnsköldsvik. Företaget har fått sitt namn från grundaren Magnus Bråth som 2012 utsågs till Bäst i branschen (ÖA 130130).
Läs mer på Brath.se